Landkreditt går inn som hovedsamarbeidspartner

People in nature, Natural landscape, Plant, Sky, Happy, Gesture, Sunlight, Yellow, Grass, Agriculture

I fjor ble Landbrukets bærekraftpris delt ut for første gang, da Felleskjøpet ønsket å hedre norske bønder som gjør det lille ekstra for et effektivt og lønnsomt landbruk. Prisen var en suksess, og skal i år deles ut for andre gang. Nytt av året er at Landkreditt er med på laget.

- Norsk jordbruk er blant verdens mest klimasmarte, men veien til målet er fremdeles lang. Landkreditt er en viktig partner for bonden, og vi vil være en bidragsyter til at næringa når målene som er satt. Landbrukets bærekraftpris er både et viktig instrument, og en inspirasjon, i dette arbeidet, sier styreleder i Landkreditt SA, Hans Edvard Torp.

Styreleder i Felleskjøpet Agri SA, Anne Jødahl Skuterud, er glad for å ha med Landkreditt.

– Det er en udelt styrke for prisen at vi har fått med Landkreditt som hovedsamarbeidspartner. Sammen skal vi løfte fram både små og større tiltak for klimasmart og bærekraftig landbruk, sier Jødahl Skuterud.

Både Torp og Jødahl Skuterud sitter i juryen som skal komme fram til en verdig vinner.

– De to første bærekraftmålene til FN handler om å utrydde sult og fattigdom. Landbruket og bonden spiller en avgjørende og samfunnskritisk rolle for sikker matforsyning. Å drive gård og produsere mat er på mange måter den enkleste formen for bærekraft. I tillegg handler det om å drive lønnsomt og langsiktig. Jeg ser virkelig fram til å være med videre i arbeidet rundt prisen, og få bidra til å løfte fram og fortelle historiene fra et bærekraftig norsk landbruk, sier Torp.

Nominasjonsrunden er nå i gang, og du kan nominere kandidaten din her (link). Prisen deles ut under Agroteknikk 2024 i november.